Motáme se v kruhu. V roce 2002 rozhodla Zemanova vláda, že se má odsunovat nádraží. To mělo být slavnostně otevřeno v roce 2010, Onderka jezdil do Bruselu pro miliardy, které tam leží na stole… Výsledek je, že se neudělalo nic. Proč? Důvod je jediný – protože to soudruzi naprojektovali jako dokonalý dopravní paskvil. Takové množství takzvaně „kolizních bodů“, to byl světový unikát (úrovňová křížení, protisměrné jízdy, naprostá nedostatečnost kapacity zhlaví). Na několika dlouhých jednáních jsme jim to rozstříleli na cucky a stát vrazil desítky miliony do doprojektování svého odsunutého nádraží, aby se tam vešly vlaky, i do doprojektovaní nádraží v centru. Výsledkem studie proveditelnosti bylo, že nádraží v centru nejen že jde udělat, ale že je i dopravně-ekonomicky lepší a pro cestující jednoznačně přínosnější. Z následných expertních posouzení navíc vyplynulo, že odsunuté nádraží je nereálné obsloužit povrchovou hromadnou dopravou.
Navzdory prokazatelným dopravním výhodám nádraží v centru nebyla tato varianta pro zastupitelstvo průchozí, podařila se ale jiná věc – podmínit odsun nádraží stavbou podpovrchové železnice, co by z jihu na sever podjela město (z části i na povrchu). Říká se tomu také diametr. Je to do budoucna jediné skutečně kapacitní řešení hromadné dopravy, desítky podobně velkých měst v Evropě takový městský tunel mají. Centrum města by zůstalo dobře a rychle dostupné vlakem. Bez této trati pod městem je odsun nádraží, jak konstatovalo zastupitelstvo v únoru, dopravně nefunkční.
Střih – Babišova vláda včera nepochopitelně rozhodla o odsunu nádraží bez stavby diametru, čímž se vrátila o 16 let zpět.
Ťok, jak můžete vidět v reportáži ČT, prohlásil, že někdo z Brna tuto podmínku nakonec stáhl! Na jednání ministerstva, kde se o nádraží jednalo, byl přítomen jen primátor. Znamená to, že primátor jednal v rozporu se závazným usnesením zastupitelstva? Nebo to na něj jeho stranický kolega jenom neférově hází? Nebo to řekl Ťokovi někdo v nádražním bufetu a on vyslyšel hlas lidu?
Tohle bude mimořádně zajímavé zjistit. Někdo si ze stanoviska města Brna dělá otevřeně prdel. Jasně, teď se smějete, protože Brno je jediný vtip, ve kterém se dá bydlet… Bohužel tenhle humor je hodně šibeniční a celé odsunování nádraží ze všeho nejvíc evokuje sysifofskou práci. Je jedno, kdo s tím za město přišel nebo nepřišel, dopravně je to nesmyslné a ministerstvo dopravy nemá co takovým hlasům naslouchat.
Když si to shrneme, stát, respektive SŽDC, zapomněla při zpracování studie proveditelnosti jen na dvě maličkosti:
1. na osobní dopravu – odvozit lidi z odsunutého nádraží šalinama nejde,
2. na nákladní dopravu – normálně zapomněli na maloměřické nádraží a na úrovňové křížení desítek 750m dlouhých nákladních vlaků denně s osobní dopravou
Jinak je vše v cajku. Respekt!
Když se jim snažíte pomoct a řeknete jim, ať udělají ten tunel pod městem, kterým vyřeší na trvalo hromadnou dopravu ve městě, a současně významně odlehčí i povrchové železnici a uvolní kapacitu pro nákladní dopravu, vybere Ťok naprosto nepochopitelně variantu, která s diametrem nepočítá (varianta Ab).
Výsledek dopadne jediným možným způsobem – nic jako obvykle nebude. Stavbu, která nejenže zhorší osobní dopravu, ale současně vytvoří i dokonalý špunt pro nákladní, nikdo nikdy nezafinancuje. Vše samozřejmě řeší modernizovat nádraží v centru, ale to je v Brně tabu, protože o odsunu nádraží rozhodli už naši prvorepublikoví pradědečkové (klíčový odborný argument!).
Samozřejmě nedělat nic je lepší než tu dopravu úplně zničit, asi to holt Brno má fakt v genech, ale teď aspoň víme, proč to tak je – ministra dopravy z ANO – a Brňáka současně – naprosto nezajímá doprava v Brně, jde jim jen o další z mnoha rozhodnutí na papíře, voličům to asi stačí.
No nic, příští týden to znova otevřeme na mimořádné radě a třeba státu znova sdělíme, ať si to bez diametru strčí za klobouk. A nebo se u tohoto tématu zas setkáme za dalších 15-20 let. A o Brně a jeho nádraží vznikne další ranec vtipů.
Matěj Hollan · ·