Plán mobility se stal v posledních dnech široce diskutovaným tématem – a to je super! Do politiky jsme šli proto, aby se lidé o svém městě a jeho dalším směřování bavili jak s námi, tak mezi sebou. Pokud nechcete, aby zůstalo jen u nadávání, dondite 7. března 2017 od 17:00 do 19:00 do Sálu Otakara Motejla, v Kanceláři veřejného ochránce práv na Údolní na veřejnou debatu! A nezapomeňte si prostudovat i návrhovou část.
Rádi bychom však uvedli na pravou míru některé mýty nebo nepochopení záměru, které se s Plánem mobility pojí.
1) Zbytečná hloupost
Plán mobility je podobně důležitý dokument jako například územní plán – a ten těžko můžeme považovat za zbytečnost. Plán mobility by měl jasně načrtnout vizi a perspektivu, kam se bude doprava v Brně ubírat a rozvíjet – kde budovat silnice, obchvaty, radiály, tunely, chodníky, cyklostezky, jak posilovat MHD, sdílenou dopravu, atd. Není nic horšího, než stavět nebo kupovat velmi drahé věci, aniž bych měl nějakou vizi, co s tím.
2) Neomarxistické poručíme větru dešti
Plán mobility by se tvořil, ať už by byl na radnici kdokoliv – ODS, ČSSD, Svobodní, Hitler. Důvod je prostý – požaduje to po nás tuzemská a evropská legislativa. Bez transparentně vytvářeného Plánu mobility by město nemohlo čerpat v dalších letech miliardy korun na dopravní infrastrukturu. A budeme strašně rádi, když se zapojíte a řeknete nám, co si o tom myslíte – autoři Plánu mobility nejsou neomylní, na něco mohli zapomenout, něco mohli podcenit, něco zveličit. Společně s vámi můžeme vypracovat takový dokument, který Brnu prospěje.
3) Plán mobility zakazuje lidem auta
Asi nejrozšířenější nepravda. Ve skutečnosti je tomu právě naopak. Plán mobility nic nezakazuje. Plán mobility nabízí. Plně podporuje urychlenou dostavbu Velkého městského okruhu a dalších důležitých staveb pro řidiče. V žádném případě nepopírá důležitost a význam automobilové dopravy a nechce jako Pol Pot nahnat všechny lidi na kola. Plán mobility hledá řešení pro všechny, pokud možno tak, aby si vzájemně neškodili.
Mimochodem, cyklistické dopravě je věnováno 8 stran Plánu mobility. Automobilové dopravě 24 stran.
Jestliže je zde člověk, který tvrdí, že auto nutně potřebuje k práci, k životu, k čemukoliv, pak mu chce město vytvořit co nejlepší podmínky pro to, aby nemusel trpět v zácpách. Stejně tak jsou zde lidé, kteří se přepravují autem, přestože by uvítali jinou variantu – pěšky, na kole, MHD. Cílem Plánu mobility je, aby si všichni ti, kdo nutně nepotřebují auto, měli možnost vybrat jiný druh dopravy – tím pádem se na silnicích uvolní místo pro ty, kteří auto naopak nezbytně potřebují.
Jakub Kořínek · · Štítky: doprava, Plán mobility